Waarom heb je de switch naar GP12 gemaakt?

Mobiliteits- en infrastructurele vraagstukken zijn zeer relevant voor de gebouwde omgeving en in mijn opinie onderschat als we kijken naar de impact die het heeft op ons dagelijks leven. Als men kijkt naar de economische en maatschappelijke last die ons huidige mobiliteitssysteem teweeg brengt op het gebied van ruimtegebruik, overlast en veiligheid is er nog veel ruimte tot verbetering. Mobiliteit vormt bijvoorbeeld nu nog 29% van de Zuid-Limburgse energievraag (RES)

Grenspaal12 als civiel technisch adviesbureau voorziet haar cliënten van bruikbaar advies betreffende de aanpak van deze complexe uitdagingen. Vandaar dat het voor mij een logische keuze vormde om eens het gesprek aan te gaan over het uitvoeren van een onderzoek bij het bedrijf.

In welke functie ga jij aan de slag en wat zijn jouw werkzaamheden?

Als 4e jaars student Bouwtechnische Bedrijfskunde zijnde ga ik aan de slag met een Afstudeeronderzoek over deel-mobiliteit voor auto’s (Carsharing) binnen het bedrijf. Verder zal ik in het kader van de beroepsvoorbereiding ook waar kan meelopen met andere werkzaamheden binnen het bedrijf. Normaliter zal ik elke woensdag aanwezig zijn op kantoor.

Waar ligt jouw specialisatie binnen GP12?

In het kader van mijn studie neem ik vooral procesmatige, management technische en onderzoekende vaardigheden met mij mee welke ik zal inzetten voor de totstandkoming van het onderzoek.

Verder liggen mijn interesses en specialisaties bij innovatie en digitalisering in de gebouwde omgeving. Ook van nieuwe technieken loop ik warm als het gaat om bouwinformatiemanagement of andere automatiseringen die werk efficiënter maken door foutenreductie en tijdsbesparing.

Het adaptatievraagstuk hierin interesseert mij. Vandaar dat dit ook hoofdzakelijk is waar mijn onderzoek om draait over wanneer we deelmobiliteit voor auto’s het beste kunnen implementeren in een woongebied.

 Welke uitdagingen zie jij de komende periode binnen je taken?

Het onderwerp mobiliteit eigen maken. Het is soms moeilijk te bevatten hoe essentieel het thema verbinding in de gebouwde omgeving is. Alles lijkt heel vanzelfsprekend maar achter elke stoeptegel in Nederland zit keuze met een uitgedacht proces.

De gebouwde omgeving kent een uiterst complexe dynamiek. Net zoals de uitvoering van een project moet je ook in een eigen onderzoek regie aanbrengen en het doel niet uit het oog zien verliezen en resultaatgericht blijven.

Hoe besteed jij je vrije tijd het liefste, Daniël?

Zelf ben ik een groot liefhebber van de lokale geschiedenis. Specifiek daarin het (monumentale) erfgoed van de gebouwde omgeving zoals de verdwijnende oude ijzer- en staalnijverheid van de Waalse stad Luik. Vroeger werd met een andere gedachte naar zaken gekeken. Industrie had bijvoorbeeld veel meer een prestigieus imago wat ook terug te zien viel in de meer decoratieve bouwstijl in plaats van het hedendaagse meer utilitaire bouwen. Hetgeen dat een zware langdurige voetdruk legt op onze gebouwde omgeving en maatschappij vind ik het interessant om te bezichtigen en de context van te begrijpen.

Verder interesseren mij in tegenstelling tot het eerdergenoemde ook innovatieve en nieuwe zaken die spelen. Zelf ben ik bijvoorbeeld recentelijk aan de slag gegaan met fotogrammetrie om met een drone 3D modellen te maken van gebouwen en gebieden. Ik vind het leuk de werking achter dit soort dingen uit te pluizen zodat ikzelf ook een goed beeld kan vormen hoe dingen werkelijk tot stand komen.

Welke ambities heb je voor de toekomst?

Uiteraard op de eerste plek het onderzoek hier volledig en succesvol afronden. Daarna verwacht ik door te willen gaan studeren aan de TU/e richting Urban Systems & Real Estate of Construction Management & Engineering om zo een verdiepende slag te maken in gebiedsontwikkeling en alle bijkomende facetten.

Tom-Beheer

Author Tom-Beheer

More posts by Tom-Beheer