Eén van de grootste uitdagingen waar de Nederlandse infrastructuur dezer dagen mee te kampen heeft, is het stikstofprobleem. Het vertraagt de woningbouw, stelt de veehouderij voor nieuwe uitdagingen en maakt dat wij ons in vreemde bochten moeten wringen om onze infrastructuur op peil te houden. Het mag duidelijk zijn dat bij elk project dat met verkeer en omgeving te maken heeft, rekening moet worden gehouden met de stikstofproblematiek.
Als we op vakantie gaan, vinden we het vaak logisch dat we in het buitenland voor bepaalde weginfrastructuur moeten betalen. Denk hierbij aan tolwegen in Frankrijk, betalen voor toegang tot tunnels en bruggen of vignetten om gebruik te maken van de infrastructuur van een land of stad.
In Nederland willen we echter niet betalen voor het gebruik van de infrastructuur. Waarom niet?
Loraine, onze stagiaire Transport, Infrastructure & Logistics onderzoekt voor haar afstudeerscriptie de bereikbaarheid van banen in de regio Parkstad en heeft de reistijden en reiskosten van elke modaliteit in kaart gebracht. De eerste resultaten laten zien dat er ongelijkheid is in de bereikbaarheid van banen in de regio.
Wist je dat Nederlanders gemiddeld één jaar korter leven door de vervuilde lucht in steden? Schone lucht is dus écht van levensbelang. Om die (en meerdere) reden(en), kunnen Nederlandse gemeenten een (tijdelijke) milieuzone invoeren. Maar wat is een milieuzone? En in welke gevallen mag je deze wel of niet betreden? Dat leggen we je uit!