Uitdaging:
Eén van ambities van de gemeente Kerkrade die is opgenomen in het Mobiliteitsplan (2023) is toegankelijke mobiliteit voor iedereen. Het vermoeden bestaat dat een deel van de populatie, met name in Kerkrade-West, beperkt wordt in haar bewegingsvrijheid en moeilijk bepaalde voorzieningen of banen kan bereiken. De gemeente geeft prioriteit aan het tegengaan van vervoersarmoede, zodat iedereen, ongeacht leeftijd, inkomen of fysieke gesteldheid in staat is om te komen waar hij wil.
Door een gebrek aan inzicht in de bereikbaarheid van diverse voorzieningen en de behoeften van verschillende doelgroepen, was het niet mogelijk om te komen tot doeltreffende maatregelen, die tevens bijdragen aan de leefbaarheid en de gezondheid van haar inwoners. Er was behoefte aan onderzoek. De centrale vraag daarbij was:

Met welke maatregelen kan de gemeente Kerkrade vervoersarmoede in Kerkrade-West aanpakken en mobiliteit toegankelijk maken voor iedereen?

Aanpak:
Om bovengenoemde onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden, stelden we de volgende 3 fasen voor:

  • Fase 1: De analyse van de huidige bereikbaarheid van banen, scholen en vrijetijdsbestedingen, met de auto, het openbaar vervoer, de fiets en te voet.
  • Fase 2: Inzicht in de toegankelijkheid per doelgroep. Voor diverse doelgroepen werd onderzocht welke barrières zij ervaren om gebruik te kunnen maken van het vervoerssysteem. Denk aan het gebrek aan middelen (inkomen, auto –of fietsbezit) en vaardigheden.
  • Fase 3: Het ontwikkelen van maatregelen op buurtniveau. In de laatste fase werden de resultaten uit fase 1 en 2 gebruikt om maatregelen te ontwikkelen die zowel de bereikbaarheid van voorzieningen als barrières voor specifieke doelgroepen wegneemt.

Maatregel:
Een aantal belangrijke conclusies  van het onderzoek waren:

  • Dat de bereikbaarheid met het openbaar vervoer in Kerkrade-West ontzettend laag is;
  • Dat er veel potentie is voor de fiets; men kan met de fiets (zeker met een e-bike) binnen 30 minuten de hele Parkstadregio bereiken.
  • Dat voertuigenbezit (en met name fietsbezit) laag is;
  • En dat ouderen en laaggeletterden vaker bepaalde vaardigheden ontberen die nodig zijn om gebruik te maken van OV of deelmobiliteit.

We hebben n.a.v. het onderzoek diverse maatregelen voorgelegd aan de gemeente, zowel korte termijn maatregelen alsook een visie op het openbaar vervoer voor de lange termijn.

Naast het verbeteren van de bereikbaarheid voor inwoners van Kerkrade-West, hebben de maatregelen die zijn bedacht meer voordelen: de verbetering van de bereikbaarheid van ondernemers en ook het leveren van een bijdrage aan de gezondheid van de inwoners en de leefbaarheid van Kerkrade-West.