Verkeerskundig ontwerp

Grenspaal12 heeft veel expertise op het vlak van verkeerskundig ontwerp, advisering over de beste verkeerskundige oplossingen en het afwegen van verschillende varianten. Het ontwerpen van wegen en kruispunten wordt steeds complexer vanwege de integrale aanpak van projecten en de belangen van diverse betrokkenen. De belangen van ondernemers en bewoners verschillen vaak van die van een wegbeheerder waardoor draagvlak creëren een belangrijke uitdaging is.

Wij ondersteunen zowel wegbeheerders als private partijen bij het tot stand komen van verkeerskundige oplossingen. Wij streven naar integraliteit waarbij er een voortdurende wisselwerking is tussen enerzijds het beleid en anderzijds de wensen en input van direct belanghebbenden. Het is essentieel om de input evenwichtig te verwerken in een gedragen verkeerskundig ontwerp, waarbij ontwerpkeuzes helder en duidelijk gemotiveerd dienen te worden.

Onze aanpak

Onze aanpak borduurt verder op het landelijk verkeersveiligheidsbeleid Duurzaam Veilig. Het Nederlandse wegennet is opgebouwd volgens het principe van de functionele netwerkopbouw. Hierbij zijn er twee hoofdfuncties van wegen: stromen en verblijven. Deze opbouw van het wegennet en het wegontwerp zijn van grote invloed op de verkeersveiligheid: enerzijds doordat ze bepaalde conflicten onmogelijk of onwaarschijnlijk maken (bijvoorbeeld fysieke rijrichtingscheiding, gescheiden fietspaden, obstakelvrije bermen); anderzijds doordat ze richting geven aan het gewenste verkeersgedrag (herkenbaarheid, voorspelbaarheid). Nederland kent drie wegcategorieën:

  • Erftoegangswegen
  • Gebiedsontsluitingswegen
  • Stroomwegen

Deze wegcategorieën hebben elk hun eigen ontwerpprincipes, zowel voor de wegvakken als voor de kruisingen. De richtlijnen voor een optimaal wegontwerp (afweging tussen bereikbaarheid, veiligheid en milieu) worden gepubliceerd door CROW. Deze richtlijnen zijn niet bindend. Het is uiteindelijk de wegbeheerder die bepaalt hoe een weg eruitziet.

Driehoek Functie – Vorm – Gebruik

Het wegontwerp is in principe gebaseerd op de driehoek Functie – Vorm – Gebruik. Deze driehoek wordt ook door ontwerpers buiten het werkveld ‘verkeer’ gebruikt en houdt in dat de functie of het doel van de vormgeving tot uitdrukking moet komen in het ontwerp en de weginrichting. Bovendien moet de vormgeving van de weg of het kruispunt leiden tot het bedoelde en gewenste gedrag en gebruik. Toegepast op de verkeerssituatie betekent dit, dat bij elk van de twee verkeersfuncties (stromen en verblijven) een optimaal wegontwerp hoort. Dit leidt tot het bedoelde en gewenste gebruik door verkeersdeelnemers. Vanuit de verkeersdeelnemer bekeken moet de vormgeving duidelijk maken wat de beoogde functie is en wat het gewenste gedrag is.

Neem contact met ons op als u een verkeerskundige oplossing wenst voor uw verkeerskundig knelpunt.

Meer informatie?

Contact opnemen