Opdracht voor verkeersonderzoek Maasverbinding Venlo

De gemeente Venlo heeft ipv Delft en Grenspaal 12 opdracht gegeven voor het project ‘verkeersonderzoek Maasverbinding’. Gezamenlijk zullen de twee bureaus mogelijke verbeteringen onderzoeken voor de fiets- en voetgangersverbinding tussen het in ontwikkeling zijnde Kazerneterrein en zowel de binnenstad als de wijk Blerick.

In de huidige situatie is het voormalige kazerneterrein voor fietsers en voetgangers slecht bereikbaar. Niet alleen vanuit de binnenstad, aan de overzijde van de Maas, maar ook vanuit het naastgelegen Blerick. Ten oosten bevindt zich de Maas en ten zuiden ervan een drukke verkeersader, de Eindhovenseweg. Beide vormen een barrière voor met name langzaam verkeer. Reden voor de gemeente om te laten onderzoeken welke verbeteringen mogelijk en haalbaar zijn. Daarbij wordt onder meer gekeken naar de (on)mogelijkheden van het verbeteren van de bestaande oeververbindingen: de spoorbrug en de Maasbrug. Zijn deze bijvoorbeeld aan te passen? Of zou een nieuwe brug uitkomst bieden?

Het onderzoek omvat een uitgebreid verkeerskundig onderzoek, verkennende ontwerpen voor een eventuele nieuwe brug, kostenramingen en een zorgvuldige analyse van de verschillende opties met hun voor- en nadelen. Doel van de uiteindelijke rapportage is dat de gemeente inzicht krijgt in de oplossingsmogelijkheden en bijbehorende kosten. Vervolgens kan Venlo goed onderbouwde besluiten nemen over de wijze waarop fiets- en voetgangersverbindingen met het Kazerneterrein te verbeteren zijn.

De gemeente heeft vijf partijen gevraagd met een plan van aanpak te komen voor het verkeersonderzoek. De combinatie ipv Delft / Grenspaal 12 kreeg de opdracht. Grenspaal 12 neemt daarin het verkeerskundig onderzoek op zich.  ipv Delft is gespecialiseerd in ontwerp en realisatie van bruggen en fietsinfrastructuur en brengt deze expertise in.

Bart

Author Bart

More posts by Bart