Mijn naam is Toine Wetzelaer en werk inmiddels al 10 jaar bij Grenspaal12 als senior adviseur mobiliteit. Sinds 2023 voer ik verkeersveiligheidsaudits (VVA’s) uit voor verschillende opdrachtgevers. Ik vertel u graag wat meer over VVA’s.
Een verkeersveiligheidsaudit is een onafhankelijke, systematische en technische verkeersveiligheidscontrole van de ontwerpkenmerken van een infrastructuurproject. Vanuit Grenspaal12 voeren wij in verschillende fases van een project VVA’s uit om verkeersveiligheidsrisico’s in kaart te brengen. Deze fases zijn:
- Fase 1: Bij een globaal voorlopig ontwerp
- Fase 2: Bij het definitief ontwerp
- Fase 3: Net voor de opening van een gewijzigde verkeerssituatie
- Fase 4: Enkele maanden na de gewijzigde verkeerssituatie
Een VVA-traject duurt gemiddeld zes weken. Na een startoverleg en, indien nodig, een locatie bezoek zullen wij op basis van een bureaustudie na twee weken een auditrapport opleveren. Na een toelichting en een gesprek met de opdrachtgever wordt een definitief rapport opgeleverd met een uiteenzetting van risicofactoren en de oplossingsrichtingen met betrekking tot de wijziging van een verkeerssituatie. Op basis van het rapport kan het ontwerp worden bijgesteld en verbeterd. Hierdoor is het van belang dat een VVA in een zo vroeg mogelijk stadium van een project wordt uitgevoerd.
Voor verkeerswijzigingen op rijkswegen is het al verplicht, maar een VVA is ook van belang bij veranderingen van verkeerssituaties op gemeentelijke en provinciale wegen. Vaak worden verkeerssituaties gewijzigd, maar wordt er niet stilgestaan bij de gevolgen van de wijziging. Zorgt het ontwerp en de gewijzigde situatie daadwerkelijk voor een verbetering en zijn de risico’s ten aanzien van verkeersveiligheid voldoende in kaart gebracht? Dat is een vraag die wegbeheerders zich moeten stellen.
Wilt u meer informatie over onze verkeersveiligheidsaudits? Neem dan contact met ons op via info@gp12.nl of +31 (0)43 208 60 20.